maandag 6 april 2009

Adrian Borland
(The Sound)

Vandaag moet ik het toch even hebben over één van mijn favoriete singer/songwriters: Adrian Borland van The Sound, een gitaarrockgroepje dat bekend geworden is als dé meest onderschatte band uit de jaren ’80.

Wat een schitterende nummers schreef die man. Songs die geweldig in elkaar steken en een sfeer oproepen die door merg en been gaat. Die muziek vormt de basis voor de gewichtige, emotionele, revolterende, soms hartverscheurende en zelfs wanhopige teksten die Borland schrijft. Songs recht uit zijn hart, niets verhullend. Eerlijke, intense muziek met een schreeuw van verzet. Muziek die je bij de keel grijpt.

Je vraagt je nu af of dergelijke muziek mij gelukkig kan maken? Wel: ze laat je voelen dat je leeft, ze ontroert door de emoties die ze losmaakt, ze geeft kracht door haar niet te stuiten power, ze biedt troost als je je onbegrepen voelt. The Sound was één van de meest intense en doorleefde bands. OK, niet echt 'hemelse' muziek, maar wel muziek met een 'ziel'.

Twee keer mocht ik hen live bewonderen (Seasidefestival-De Panne, Brielpoort-Deinze) en telkens was ik sterk onder de indruk.

The Sound is geschiedenis. Zanger Adrian Borland maakte een einde aan zijn leven, hij verloor de strijd tegen de stemmen in zijn hoofd. Vermoord door zijn psychische ziekte. Een tragisch einde. Maar zijn songs zijn onsterfelijk en brengen mijn ziel nog steeds in beroering.


Kijk even in de rechterkolom, daar vind je een muziekclip van het nummer 'Winning' van The Sound.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten