dinsdag 7 april 2009

Mijn vriend Mickey

Mickey Mouse is een welgekomen gast in ons huis. Vele ruimtes worden opgefleurd door zijn aanwezigheid. Deze tekenfilmheld is op één of andere manier (of om één of andere reden) steeds weer in mijn leven opgedoken. De eerste kennismaking zal ongetwijfeld plaatsgevonden hebben via het zwart-wit TV-scherm
van mijn ouders.
Toen ik een jaar of 8 was, kreeg ik Disney’s Groot Woordenboek. Blijkbaar intrigeerden deze illustraties mij zodanig, dat ik als bezeten alle modellen uit het boek begon na te tekenen. Tijdens mijn tienerjaren kreeg ik eens een brief van een goede vriend, waarin hij ter illustratie Mickey Mouse tekende, als een soort karikatuur van mezelf. Blijkbaar zag hij bepaalde overeenkomsten tussen ons twee.
Daarna bleef dit animatiemuisje
heel wat jaren achter de coulissen, tot op de dag waarop ik met vrouw en zoontje het toenmalige ‘Eurodisney’ in Parijs bezocht. Vanaf die dag is ‘mijn muisvriendje’ weer helemaal terug in beeld. En hoe! Jarenlang gingen we met grote regelmaat bij hem op bezoek.


En natuurlijk kwam zijn (in massa geproduceerde) afbeelding in huis. Maar ook in ‘limited edition’ versies via het verzamelen van pins. Maar dit volstond niet. Dit kleine knaagdiertje en zijn vrienden schonken ons enkele van de mooiste dagen van ons leven, en de drang om dit gevoel over te brengen naar onze eigen thuis was groot. Dus nam ik opnieuw potlood en penseel ter hand en begon Mickeys te tekenen, net zoals tijdens mijn kinderjaren. Ook andere materialen bleken bruikbaar om het typische symbool, bestaande uit drie cirkels, te reproduceren. Ondertussen is de furie iets getemperd, maar de tekenen van die fantasieperiode zijn gebleven, zoals je op de foto's kunt zien.

















1 opmerking: