zondag 5 april 2009

Een kattig vertelseltje

Tijdens het zoeken naar een gepaste titel voor mijn kattenrubriek, vond ik heel wat mooie spreekwoorden met de kat als vedette. Mijn interesse voor beeldtaal en vergelijkingen bracht mij er toe een ‘kattebelletje’ (=klein berichtje) te schrijven dat opgebouwd is uit spreekwoorden in verband met de kat.
Na wat puzzelwerk kon ik 21 gezegden (waarin 22 maal het woord ‘kat’) combineren tot één verhaaltje.
Kan iemand nog beter?...


‘Op die bewuste avond was er geen kat meer te bespeuren. Na een tijdje de kat uit de boom gekeken te hebben, was nu het ogenblik gekomen om de katjes in het donker te knijpen. Een slapende kat vangt nu eenmaal geen rat.

Maar misschien zou de man zijn kat sturen, maar dat was niet het geval en de duidelijk beschonken man kwam op mij af. Blijkbaar was de kat van huis geweest en dan dansen de muizen op tafel... en ik moet een kat een kat noemen: hij zong zo vals als een kat.

Toen kwam de kat op de koord. ‘Die is een vogel voor de kat’, dacht ik, maar toch voorzichtig zijn, want een kat in het nauw maakt rare sprongen. Misschien was hij wel geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Door deze gedachte voelde ik mij een beetje als een kat in een vreemd pakhuis. Toch besloot ik de kat de bel aan te binden.

‘Jij hebt mij een kat in een zak verkocht’ verweet ik hem. ‘Maak dat de kat wijs’ snauwde hij. Dit was de kat bij de melk zetten en daarop joeg ik ook de kat de gordijnen in! Algauw ontstond er een kat en muis spelletje. Uiteindelijk bleek de hele ruzie voor de kat zijn viool geweest te zijn, want de kerel betaalde alles terug.

Een kat komt altijd op haar pootjes terecht.'

De vertaling:
‘Op die bewuste avond was er niemand te zien. Na een tijdje afgewacht te hebben, was nu het ogenblik gekomen om hem stiekem te besluipen. Als je niets onderneemt kun je niets winnen. Maar misschien zou de man niet op de afspraak zijn, maar dat was niet het geval en de duidelijk beschonken man kwam op mij af. Blijkbaar had hij de bloemetjes buiten gezet... en ik wil duidelijk zijn: hij zong vreselijk vals. Toen werd het spannend. ‘Dit wordt een gemakkelijke prooi’, dacht ik, maar toch voorzichtig zijn, want als hij in verlegenheid gebracht wordt, kan hij vreemde dingen doen. Misschien was hij wel een opvliegend persoon. Door deze gedachte voelde ik mij niet op mijn gemak. Toch besloot ik door te gaan met deze hachelijke onderneming. ‘Jij hebt mij bedrogen, het was een slechte koop’ verweet ik hem. ‘Vertel die onzin maar ergens anders’ snauwde hij. Hij daagde mij uit en daarop provoceerde ik hem ook! Algauw ontstond er een weg en weer gekibbel. Uiteindelijk bleek de hele ruzie zinloos geweest te zijn, want de kerel betaalde alles terug. Zo kwam alles nog goed terecht.

...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten