zondag 24 mei 2009

Ik ben nog een beetje in een nostalgische bui
vanwege mijn 50ste verjaardag,
daarom nog een berichtje over de oude tijd.
1959
mijn geboortejaar


Laat ik proberen de sfeer van toen
weer een beetje tot leven te wekken.
Het prille begin van mijn leven ligt ergens in de zomer van het jaar 1958, het jaar van de fameuze expo '58.
Gedurende de periode waarin ik stilaan vorm kreeg, woonden mijn aanstaande ouders in een rijhuisje te Ieper. Na een tijdje werd 'mijn verblijfplaats' echt te klein, ik kon er noch draaien noch keren. Dat was het sein voor mijn ma om naar haar ouderlijk huis te Waregem te trekken. Tegen de avond van de 22ste vond ik het welletjes geweest. Mijn nieuwsgierigheid was niet langer in te tomen en dus begon ik aan die riskante onderneming: het menselijke leven.

Het was mei 1959.

KSV Waregem speelde in derde klasse en werd derde in de eindstand. Anderlecht werd landskampioen in eerste.

Een zekere Piet Oellibrandt werd in Herentals Belgisch kampioen wielrennen. Féderico Bahamontes was de eerste Spanjaard die ooit de Ronde van Frankrijk wist te winnen, vooraf behoorde hij niet eens tot de favorieten. Charly Gaul won de Giro d'Italia voor Anquetil.

Ben-Hur liep in de cinema-zalen en krijgt het jaar daarop de Oscar voor de beste film. Andere films uit '59 zijn North by Northwest van Alfred Hitchcock en Some like it hot met Marilyn Monroe. In de Vlaamse huiskamer zat iedereen aan de zwart-wit buis gekluisterd voor hét feuilleton van die tijd: 'Schipper naast Mathilde'.

Enkele van de grootste hits van 1959 waren Marina (Rocco Granata), Ach Vaderlief (Zangeres zonder naam), Smoke gets in your eyes (The Platters), Put your head on my shoulder (Paul Anka), Living doll (Cliff Richard).

In het Eurovisiesongfestival nam Bob Benny deel voor België met Hou toch van mij en werd zevende op elf. Winnaar was de Nederlandse Teddy Scholten met Een beetje.

Voor de eerste keer werd een Japanse Miss Universe, het fotomodel Akiko Kojima. De Nederlandse Corine Rottschäfer werd Miss World. In België gaat Diane Hidalgo met het kroontje lopen.

Even kijken wie er nog geboren werd in 1959

24-01: Michel Preud'homme. Belgisch voetballer en trainer.
16-02: John McEnroe. Amerikaans tennisser.
18-03: Irene Cara. Amerikaans actrice en zangeres.
13-04: Herr Seele. Belgisch kunstenaar, mediafiguur.
21-04: Robert Smith. Zanger van The Cure.

22-05: Morrissey. Britse zanger (o.a. The Smiths).
09-07: Jim Kerr. Brits zanger van de Simple Minds.
11-07 : Suzanne Vega. Amerikaans zangeres, songwriter.

26-07: Kevin Spacey. Amerikaans acteur.
05-11 : Bryan Adams. Canadeees popzanger.
30-11 : Bart Peeters. Belgisch zanger en TV-presentator.
30-12 : Tracey Ullman. Brits actrice en zangeres


Tot slot nog enkele markante feiten uit 1959

16-02: Fidel Castro wordt premier van Cuba na afzetting van president Fulgencio Batista.
19-02: Cyprus wordt onafhankelijk van Groot-Brittannië.
09-03: Barbie, een modieuze pop, wordt geïntroduceerd door Ruth Handler van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel.
31-03: De 14e Dalai Lama, Tenzin Gyatso krijgt, vanwege de bezettig van Tibet door China, politiek asiel in India.
02-07: De Belgische prins Albert trouwt met de Italiaanse prinses Paola.


1 opmerking: