woensdag 20 mei 2009

22 mei
is in aantocht, dan is het weer eens mijn verjaardag.
Bij ons zeggen ze dat ik een 'nieuwe voordeur' heb.
Straffer nog, ik ben nu een halve eeuwling.

Tijd om even stil te staan en herinneringen op te halen.
Niet de 'grote' gebeurtenissen, maar zomaar
enkele bijzondere momenten uit die 50 jaar.
-
Intense Dagen

6 jaar: Lentewandeling met de kleuterjuf. Boterbloempjes plukken. En dan, geknield op de speelplaats, bloemenkransen maken. Héél lang geleden. Toch zie ik nog die bloemen in mijn handjes en weet ik precies hoe ik me toen voelde.
...
8 jaar: Zomervakantie. Fietsen in de dreef langs het huis van grootmoeder. Met een oude kinderfiets waarop de plaatselijke fietsenmaker een 'koersestuur' gemonteerd had. Doen alsof ik in de Tour de France was. Zand, gras en steentjes verdwijnen onder mijn wielen. Een felle sprint. Het zegegebaar. Echt een 'goeie ouwe tijd'.
...
12 jaar: Net voor het vallen van de avond veranderde ik in een... nee geen weerwolf maar goalkeeper: met de bal tegen de muur gooien. Er naar duiken zoals de 'echte'. Daarna languit op het gras liggen. Dagdromen. Met volle teugen genieten van de stilte van de vallende avond. Kijken naar de opkomende maan en sterren. Veel dichter bij puur, eenvoudig geluk kom je in je leven niet.
...
16 jaar: een beekje in het Zwarte Woud. Met ouders en zus zalig ploeteren in het kabbelende water. De tijd laten voorbijstromen, genietend. Zorgenloos. In pure eenvoud schuilt vaak groot geluk.
...
17 jaar: dé fameuze fietstocht met twee vrienden. Ieper-Brugge-Waregem-Ieper. Op een kaartje had ik met een 'kilometriekske' 150 km geteld. Dit bleken er nadien 185 te zijn... en de laatste 45 wind op kop. We waren wel wat getraind maar dit was er over. Nooit in mijn leven fysiek nog zo intens afgezien. Kompleet leeggereden.
-
...
20 jaar: het eiland Skye voor de westkust van Schotland. Ochtend. Grijze nevel over glooiende groene heuvels. Miezerige regen. Moederziel alleen op stap. Overrompeld door de mysterieuze sfeer. Ik word deel van dit geheel en voel een diepe vreugde. Leven is bijzonder.
...
29 jaar: Ergens op een Oostenrijkse berg. Ik loop op een bergpad tussen besneeuwde hellingen. Mist komt opzetten. Wit. Alles rond mij is wit. Alleen, nog nooit zo alleen geweest. Rustig doorstappen. En dan doemt een berghut op. Binnen is het lekker warm. Enkele trekkers drinken iets warms. Er hangt een hoorbare, gezellige stilte. Ook binnen in mij wordt het weer gezellig warm.

...
30 jaar: mijn zus en ik in een taxi. Een 'oldtimer' taxi van Agra naar Muzaffarnagar, Indië. Bijna zes (!) uren over hobbelige wegen langs landbouwdorpjes. Huisjes, barakken, sari's, koeien, theedrinkende mannen, eethuisjes. En dan staan we voor een huis in beton en worden ontvangen door Sanjana, pen-pal van zus. Een unieke ervaring.
...
32 jaar: Ontbijt op een terras in Toscane. Rechts de torens van San Gimignano, links mijn toekomstige vrouw. Verse broodjes, huisgemaakte konfituur, vruchtensap, verse vijgen. Zuiderse warmte. Om verliefd op te worden.
...
35 jaar: Ik lig in de zetel. Op mijn buik ligt dat kleine wezentje. Slapend schenkt het mij een beetje van zijn rust en warmte. Verbonden in het ritme van onze ademhaling. Zalig. Een intens gevoel van welbehagen overspoelt me. 'Het' is mijn zoontje, enkele maanden jong.
...
43 jaar: Disneyland Paris. Niet de eerste keer. Nieuw zijn de Walt Disney Studios. Attractie, film, animatie, show: spanning, emotie, verbazing, ontroering volgen elkaar in snel tempo op. Alle zintuigen worden verwend.
Daarna het 'gewone' park. Attractie, show, sfeer, boetieks: plezier, verwondering, betovering, feest voor het oog. 't Is avond geworden, maar er komt nog meer: gezelligheid, stoet van lichtjes, muzikaal vuurwerk. Krop in de keel. Wat een dag.
...
45 jaar: Voetballen in de tuin met mijn zoontje. Ravotten en onnozel doen, rollebollen over het gras. Plezier maken met elkaar, genieten van elkaar. Even ben ook ik weer een zorgeloos kind.
...
Zo herinner ik me er (gelukkig) nog wel een paar: circus spelen in de zomervakantie, voetballen in de weide (inclusief koeievlaaien) van de buur, ochtendwandelingen op een Vlaams strand, een cafeetje bij Bokrijk met een vriend, met een gehuurde Subaru door Portugal, kamperen in Frankrijk, Blondie-LP's draaien op mijn kamer, de Snowdon berg in Wales, Gentse middagen met mijn klasvriendin, op een brommertje op een Grieks eiland, concerten en zomerfestivals, wandelen tussen de rijstvelden in Nepal, The Sound door mijn boxen jagen, San Marco plein-Venetië om zes 's ochtends, schilderen, huwelijksreis naar Rome, mijn zoon voor het eerst in mijn armen, gezellig eten met onze gastfamilie op een Zuidfrans terras, een zwembad in de Provence, een verlaten Bretoens strand, lekker luieren in mijn tuin met mijn poezen...
-
Minder leuke, intense momenten zijn er natuurlijk ook geweest, maar daar heb ik geen plaats meer voor. (haha)
-

1 opmerking:

  1. het kabbelend beekje in het zwarte woud wordt hier ook nog jaarlijks genoemd

    de dreef bij oma's huis is ook niet weg te wissen

    jullie fameuze fietstocht herinner ik me ook nog

    de weg naar muzaffarnagar, k zie nog alles voorbij 'flitsen'
    en de rijstvelden en zo veel meer

    san guimignano zie ik ook nog maar dat was een andere keer

    het babytje nu een grote jongen
    deze week nog de geboortefoto's gezien

    circusspelen en spel zonder grenzen...

    zalig...

    BeantwoordenVerwijderen