woensdag 22 april 2009

Waarom bloggen mensen?

Dat is één van de meest voorkomende vragen op de vele blogsites.
Soms is de motivatie erg persoonlijk, maar bij de meeste mensen zijn er overeenkomstige drijfveren te vinden.
Op de site blog-art.nl vond ik de volgende redenen waar ik - en wellicht ook vele anderen - veel van mezelf in terug kan vinden:

4 Ik blog dus in besta: het weblog biedt een platform om anderen mijn teksten te laten lezen. Een mogelijkheid om mijn gedachten uit te zenden.

4 Schrijfoefening: schrijven is net als topsport - je moet het bijhouden om beter te worden en je spieren soepel te houden.

4 Wederhoor: reacties van mensen die een ervaring delen of hun mening geven.

4 Speelsheid: het mooie van bloggen is voor mij de vrijheid om te publiceren wat je wilt. Ga je helemaal uit je dak van je katten, dan zet je een filmpje over die viervoeters op je blog. Heb je een voorkeur voor oude rockplaten, dan schrijf je daar lekker een stukje over. Soms ben ik zo enthousiast over iets (film, boek, cd, ontmoeting) dat ik dat enthousiasme met de wereld wil delen. Het digitale podium biedt ruimte om te experimenteren met vorm en inhoud.

4 Community: Het is leuk om vaste lezers te hebben die terugkomen om je nieuwe posts te lezen. Er ontstaat zo een community die soms alleen bestaat uit wederzijdse reacties, maar soms ook leidt tot echte ontmoetingen. Bloggen, en het internet in het bijzonder, brengt mensen bij elkaar.

Bloggen vraagt een dagelijkse inspanning. Het is niet vanzelfsprekend om elke dag een nieuw berichtje te posten. Zeker niet als je eigen leven eerder 'alledaags' is. Maar door deze uitdaging ga je bewuster leven, intenser naar de wereld rondom je kijken.
Eén van mijn grootste drijfveren is zeer zeker ook de drang om te creëren, om een idee tot uitdrukking te brengen in woord en beeld. Een blog biedt een zeer directe en zeer dicht bij de hand zijnde uitweg voor beide.
En is er, tot slot, eigenlijk nog wel een betere reden dan deze: ik blog omdat ik het gewoonweg plezant vind?

...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten