donderdag 23 april 2009

Welke waarde hebben woorden?

Deze ochtend hoorde ik op de radio 'Wordy Rappinghood' van de Tom Tom Club. Deze 'Club' werd in 1980 opgericht door het echtpaar Chris Frantz (drums) en Tina Weymouth (bas). Dit zijn twee leden van de band 'Talking Heads' van frontman David Byrne. Zij produceerden ook andere artiesten en ze waren betrokken bij het Gorillaz-project met Damon Albarn van Blur.

'Wordy Rappinghood' gaat dus over woorden. Een onderwerp dat aansluit op het bericht van gisteren.

De woorden hieronder zijn een eigen interpretatie, gebaseerd op de engelse songtekst.

Welke waarde hebben woorden?
woorden in kranten, worden in boeken
woorden op TV, woorden van bedriegers
woorden van troost, woorden van vrede

woorden die mij bevelen
woorden die mij goed deden
woorden die me bijna de das omdeden.


Welke waarde hebben woorden?
twijfelende woorden, geleerde woorden
en woorden die mij ontroeren

zinloze woorden, hippe woorden
en woorden die mij bang maken

bedrukte woorden, gevoelige woorden
en woorden die de waarheid zeggen
vervloekte woorden, gelogen woorden
en woorden die betekenis missen.


Welke waarde hebben woorden?
Concrete woorden, abstracte woorden
gekke woorden en liegende woorden
wazige woorden, uitstervende woorden
zeldzame woorden en godslasterende woorden
vertrouwde woorden, oprechte woorden

goede woorden en slechte woorden

Welke waarde hebben woorden?
harde woorden, subtiele woorden
woorden van de mens waar ik van hou
woorden van wijsheid, woorden van strijd
woorden uit het boek waar ik van hou
juiste woorden, winnende woorden

woorden uit monden van mensen
die niet zeggen wat ze denken

en niet denken wat ze zeggen

Welke waarde hebben woorden?

Woorden zijn zeer krachtige wapens, waar voorzichtig moet mee omgegaan worden. Woorden worden vaak veel te vlug uitgesproken.
Al ben ik zelf geen spraakwaterval, toch hou ik veel van woorden.
Ik geniet van hun klank, van de beelden die ze oproepen, van de emoties die ze weerspiegelen, van de wijsheid die ze verkondigen.
Daarom hou ik ook van schrijven, het geeft me de mogelijkheid om rustig het juiste woord te zoeken dat zo goed mogelijk verwoord wat ik zeggen wil. En zo zijn we weer terug bij gisteren: de redenen waarom ik 'blog'.

Wil je de song nog even horen (waarschuwing: 't is een beetje een 'onnozel' liedje, maar je krijgt het de komende dagen niet meer uit je hoofd) , klik dan hier:
http://www.veoh.com/browse/videos/category/music/watch/v1022927taee98eE#
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten