woensdag 20 oktober 2010

Weekboek - 20
-
Fietsgekte
-
Wat begonnen is als een terloopse vakantieactiviteit, groeide uit tot een wekelijks plezier: fietsen!
Mijn nieuwe – tweedehandse – carbon racefiets is een voortreffelijke metgezel geworden. Zijn glanzende, rood met zwarte jasje verleidde mij tot de aanschaf van aangepaste klederdracht: truitje, broek, sokken, handschoentjes,... alles in combinerende kleuren. Als één geheel rollen we nu gezwind doorheen het serene herfstland.
Alle gekheid op een zadel...
als mijn innerlijke leven chaotisch aanvoelt en ik even niet meer weet waar mijn hoofd staat, dan vind ik opnieuw rust in de eenvoudige en routineuze beweging van het fietsen.
-
Mijn racefiets (en verbeterde fysieke conditie!) maken een strak tempo mogelijk. Niettegenstaande mijn helm, worden hardnekkig vastklevende gedachten losgerukt door de strakke wind. Ze lossen op in de lichte nevel die boven groene weiden en geoogste velden is blijven hangen. Nieuwe flarden gedachtewind beroeren me slechts terloops. Negatieve emoties verliezen hun greep op mijn wezen, moeten noodgedwongen loslaten en blijven verscheurd achter op beton en asfalt. Mijn lichaam is een schaduw die over bermen wegvlucht en zich verstopt in, door het karige zonlicht dwars over de weg geschilderde, zwarte afdrukken van bomen. Mijn hele 'zijn' lijkt nog slechts te bestaan uit die éne inspanning: het ronddraaien van de trappers. Enkel energie rest.
-
Ik weet het, ik heb me even laten gaan in lyrische beschrijvingen.
Zo lijkt fietsen wel het toppunt van lichamelijke én geestelijke vervoering...
maar om eerlijk te zijn: soms is het ook gewoon 'afzien'!
-
Misschien creëert dit cirkelvormig bewegen wel een meditatief effect. Ze schenkt in elk geval een gevoel van 'verlichting' wanneer ik mij nadien terug in de mallemolen van de dag begeef.
Intense fysieke inspanning en doorgedreven geestelijke arbeid lijken soms elkaars tegenpool, maar eigenlijk hebben ze veel met elkaar gemeen: ze proberen twee fundamentele facetten van ons menszijn zo puur en krachtig mogelijk tot uiting te brengen.-

12 opmerkingen:

  1. heerlijk wim,
    ik herken dit wel
    als ik in de "shit"zit dan ga ik ook fietsen :-) hoe meer hoe liever, mezelf uit putten om maar niette hoeven denken, en dat voelt zaligggggggg

    high five man:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lyrisch en sterk!
    fijn dat je zo'n gezonde manier gevonden hebt om het hoofd leeg te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, ik kom er zelf van bij. Lyriek is schoonheid met je meedragen en het uitzingen. Op de fiets? Dag hè. Houd moed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verrukkelijke Lyrische beschrijvingen Wim, er spreekt zoveel geestdrift uit, hetgeen mij zeer aanspreekt. Hoe je in eerste instantie je fiets outfit beschrijft passend bij je rood met zwart glazende nieuwe [oudere] racefiets. Eigenlijk mis ik hier nu bij dit weekboek een foto.....Wim in vol ornaat;~) maar misschien krijgen we dat nog weleens te zien.
    Wat betreft de inspanningen en hetgeen dat met je doet, [erg mooi omschreven] dat is inderdaad heel wonderlijk in een mens. Zelf noem ik dat altijd, jezelf verliezen ergens in, [in jou geval nu het fietsen] maar dan uiteraard in positieve zin des woords. Zelf heb ik dat bijvoorbeeld als ik gitaar ga spelen, kan daar uren mee bezig zijn, verlies mezelf daarin, en alles wat krom is of dwars zit of wat dan ook, smelt als sneeuw voor de zon, en voel me na afloop heerlijk ontspannen, tevreden, voldaan. Ook al heb ik het eelt op mijn vingertoppen staan en kramp van de inspanning van zware stukkken spelen. Heftige inspanningen lossen echt iets op, ben ik van mening.

    Wat me opvalt, en wat ik voel bij jou schrijven is, dat het lijkt alsof je VRIJHEID ervaart in doen, denken en voelen als je aan het fietsen bent, een spontaan gegeven. En dat je dat misschien niet voelt in het dagelijks doen en laten, wat daar ook de rede van moge zijn...misschien klinkt dit een beetje als onzin voor jou, maar dat is wat ik er bij voel. Wat zeker is dat het "ZIJN" een heel interessant fenomeen is...maar ook erg ingewikkeld...ga nu stoppen Wim, wan tanders schrijf ik je hele blog vol, hihi.

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afzien of niet, ik zou je voorbeeld beter volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. fietsen en joggen, twee dingetjes waar ik me kan afreageren

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dat fietsen, ik heb het ook net ( van de zomer ) ontdekt en ben er heftig aan verslaafd geraakt kan ik je wel zeggen.
    Je beschrijving getuigt van 'n heerlijke taalvirtuositeit! Smaakt naar meer .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja ik herken dit gegeven.Sporten in de buitenlucht maakt rustig en evenwichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn lief fietst ook graag en veel (mtb) en heeft het altijd over: het snot voor de ogen fietsen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. fietsen of joggen, het is wel even doorbijten;

    maar je krijgt er zoveel van terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik bekijk het begrip 'fietsen' nu wel op een andere manier ...
    Je beschrijft het zo mooi en realistisch en tegelijkertijd zo diepgaand !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Intense fysieke inspanning en geestelijke arbeid
    horen voor mij bij elkaar...
    Geef me een schop en een berg zand
    (heb ik echt gedaan bij ons huis)
    en ik verstouw de hele boel alleen.
    De geestelijke moeheid is weg en in je lijf komt een prachtige lichamelijke moeheid: HEERLIJK !!!
    Maar het werkt ook gewoon met andere fysieke inspanning dus, lopen, fietsen enzovoort!!

    Het cursief geschreven is zeer mooi!
    ZO voelt het!

    BeantwoordenVerwijderen