woensdag 25 november 2009

Ook mensen
-
Zaterdagmorgen. Nog met de warmte van de slaap in mijn pyjama, nestel ik me in een hoekje met op mijn schoot een boek. Poes zoekt een plaatsje naast me op de bank. Haar zachte ronkende gespin heeft de regelmaat van een goed geolied mechaniekje. Het boek nadert zijn slot. Het verhaal heeft mijn aandacht aan de haak en sleurt me met zich mee. Enkele mooie volzinnen verder verschijnt Poes weer in beeld en waagt zich behoedzaam op mijn buik. Ik probeer verder te lezen maar het lijkt wel of de woorden verstoppertje spelen onder de pels van Poes. Een neusje besnuffelt mijn gezicht. In twee bruine ogen die me onderzoekend aankijken, lees ik woorden van onbegrip: wat heeft dit boek meer dan ik, dat jij mij niet meer ziet?
-
Wie ben jij, Poes? Ik kan zo moeilijk achter die blik in je onbewogen ogen kijken. Onder jouw dikke vacht voel ik slechts wat beenderen, weet ik enkele vlezige organen liggen. Het betekent helemaal niet veel. Het is jouw Aanwezigheid die ik het meeste voel. Het is jouw Zijn dat zich koestert in dat van mij. Zoals een mens zich verwarmd aan een ander of een hoger bewustzijn dat zegt: jij bent het waard er te zijn, jouw leven betekent iets.
Poes heeft weinig of geen gedachten, oordelen en vastgeroeste ideeën. Geen vermoedens, schuilgaande intenties of hartstochtelijke verlangens. Niets van dat alles bij Poes, alleen een simpel: ik voel me goed bij jou.
-


Mijn schoonmoeder (87) zegt: Het zijn ook 'mensen'. Waarmee ze niet bedoeld dat katten plots een grote stap gezet hebben op de evolutieladder. Nee, ze bedoelt dat ze respect verdienen. Ik behandel Poes niet als een mens maar acht haar evenveel als een mens. Ik moet, als verstandiger schepsel, eerbied hebben voor de natuur die me heeft voortgebracht, niet alleen als liefdevolle beheerder, maar als partner van de andere wezens op aarde.
-

12 opmerkingen:

  1. 'als partner'

    mooier had je 't niet kunnen zeggen, wim!

    niet als heerser of onderdaan, maar als partner!

    schitterend verwoord!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat prachtig wim,

    mijn dieren betekenen voor mij evenveel als een mens,

    en zo hoort het ook te zijn, met dit verschil dat ze véle malen trouwer zijn dan een mens,
    slaap lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken dat met die poes, hier zit er ook zo eentje. Als ze op je buik springt begint ze haar nagels te rekken in je kleren, en dan liefst niet bewegen...heerlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is heel mooi geschreven. En ik begrijp je volkomen. Ik heb een schat van een hond, een Amerikaanse cocker, en voel naar hem toe zowat hetzelfde wat je schreef. Echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is zo mooi geschreven, jij kan zo goed onder woorden brengen wat ik (en velen met me denk ik - hóóp ik) met mij... Dankjewel Wim!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat heb je weer heerlijk beschreven
    tuurlijk zijn het ook 'mensen'
    bekijk die oogjes maar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. terug een heel heel mooi stukje!!!
    teder, lyrisch, poetisch...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij hebt nog geluk. Hier installeert Poeslief zich het liefst pal bovenop het boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We hebben hier een hond en twee poezen, en ik beschouw ze als boezemvriendjes. Ze voelen aan wat je zelf vanbinnen ervaart. Ze kunnen je troosten, ze kunnen je steunen. Het zijn geen mensen in de letterlijke zin van het woord, maar ze evenaren het toch bijna. Misschien zijn ze wel meer dan 'mensen', want ze hebben geen vooroordelen ...

    Je opmerking dat ik meer begin te schrijven op m'n blog heeft me even doen nadenken. Je hebt gelijk, het is iets dat op sommige momenten de bovenhand neemt. En dan komen de letters heel gemakkelijk op het scherm. Andere momenten heb ik er dan weer erg veel moeite mee.

    Ik wens je een fijne donderdag toe !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi hoe jij dat hier verwoord ; zo teder en zo warm

    BeantwoordenVerwijderen
  11. was deze keer beter weggebleven. Damn, nu huil ik weer. Ik mis mijn Poppetje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik word hier gelukkig van. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen