woensdag 13 mei 2009

Soms ga ik eens wandelen. Wandelen in de natuur. Langs wandelwegen, over voetpadjes, doorheen bossen.
En telkens, met het vorderen van de kilometers, ervaar ik weer dat gevoel. Een apart gevoel, anders dan lopen, anders dan fietsen.

Wandelen is actieve onthaasting.
---------Wandelen is rustige inspanning.
Wandelen is thuiskomen bij mezelf.
---------Wandelen is op bezoek gaan bij de wereld.

Wandelen geeft aanleiding tot poëtische overpeinzingen.
Vandaar dit kleine gedicht:

Ik wandel.
Elke stap plaatst mij in het hier en nu.
het verleden dat ik achterlaat,
sijpelt weg uit mijn gedachten;
de toekomst die nog onzeker is,
moet nog maar even wachten.
Stap na stap. Stap na stap. Blijven gaan.
Het pad roept mij vooruit.

-
En ik kijk.
Ik proef van de wereld met mijn ogen.
Ontdek kleuren, gewekt door de zon,
vermoedt tinten, verdwenen in de schaduw;
Observeer dingen langs mijn weg,
let op het mooie dat ik zie.
Beeld na beeld. Beeld na beeld. Blijven kijken.
En ik bemerk de schoonheid van de dag.

-
Vandaag wandel ik door de wereld;
vandaag kijk ik naar de wereld;
vandaag leef ik in de wereld.
wim


Wandelen kan altijd. Wandelen is één van de meest natuurlijke activiteiten, een inspanning die voor bijna iedereen gewoon is. Naast het feit dat wandelen gewoon leuk is om te doen, is het ook erg gezond.
-
Hieronder vind je enkele redenen waarom.
-
4 Gunstige invloed op vetgehalte in bloed
-> door verhoging HDL cholesterol.
4 Vorming van nieuwe gezonde bloedvaten
-> positieve gevolgen voor bloeddruk.
4 Activeert het afweer- en immuunsysteem.
4 Opname vitamine D via zonlicht
-> verhoging botdichtheid.
4 Verstopping van de darmen wordt bestreden.
4 Helpt tegen overgewichtssuikerziekte.
4 Verhoogt algemene conditie en uithoudingsvermogen.
4 Goed voor de geest door productie endorfine in hersenen.
-> functioneert als natuurlijk antidepressivum.
4 Wandelen helpt om stress te weerstaan!
-
Tot slot een mooi citaat:

'It is not talking but walking

that will bring us to heaven.'

Matthew Henry

-

1 opmerking: