maandag 13 april 2009

Rupert Hine

(
Londen, 1948) is een Britse muzikant en producer. Ik ontdekte hem via zijn LP Waving not Drowning (1982). Deze kocht ik na op de radio het nummer ‘The Set Up‘ gehoord te hebben én omdat de cover mij aansprak. In die tijd durfde ik nog wel eens een intuïtieve aankoop te doen. Die LP werd voor mij een grote ontdekking en al gauw ging ik op zoek naar meer werk van de man.

Rupert Hine is eigenlijk in de eerste plaats producer van onder andere albums van
Kevin Ayers, Tina Turner, Howard Jones, Saga, The Fixx, Bob Geldof, Thompson Twins, Stevie Nicks, Chris de Burgh, Suzanne Vega, Rush. Hij heeft in totaal meer dan 100 albums geproduceerd.

Zelf nam hij 11 albums op, waaronder
Immunity, Waving Not Drowning en Wildest Wish to Fly die als zijn beste werken beschouwd worden. De stijl kun je omschrijven als experimentele synthpop. Ik hou heel veel van de wat rustige, zweverige en beklijvende nummers zoals ‘Firefly in the night’, ‘The wildest wish to fly’, ‘The Outsider’ en ‘Dark window’: songs die in mijn geheugen gebrand staan en de sfeer van toen weer tot leven brengen.

Beluister de clip in de rechterkolom hiernaast eens.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten