vrijdag 1 juli 2011

'Out of the blue' (9)
-
dag 4: Catania (Sicilië)
-
-
                        Verleid door het vroege ochtendlicht, open ik mijn ogen.
                        In het kajuitvenster vloeit het vertrouwde beeld van de zachtgolvende zee.
                        Maar er is meer. Een grote, blauwachtige massa met witte toppen
                        roept om aandacht en lokt me uit mijn warme nest.                        
                        'De Etna' roep ik, vrouwlief wekkend uit haar dromen.
                        Een uurtje later leggen we aan in Catania.
                        Na het ontbijt zien we vanop het bovendek een eerste beeld van de stad.
                        Ik vrees voor nog zo'n hectische, niet al te propere Zuid-Italiaanse plek...
                        Een toeristentreintje maakt met ons een stadsrondrit,
                        brengt ons naar het centrum van deze barok-stad.
                        De schoonheid overweldigt me. Dit had ik hier niet verwacht.

                        Het staat barstensvol prachtige gebouwen in grijze lavasteen.
                        In elke straat worden we getrakteerd op schitterende gevels,
                        kerken met weelderige ornamenten, pleinen met beeldige fonteinen.
                        Een wijk wordt ingenomen door levendige marktkramers
                        die hun kleurrijke en geurige waren uitstallen.
                        We maken een lange wandeling door deze verrassende stad.
                        Met vermoeide ogen, vervuld van zoveel moois, en diep onder de indruk
                        stappen we terug op het treintje dat ons naar de haven brengt.
-
-
                                 In 1669 werden delen van de stad na een vulkaanuitbarsting van de Etna onder lava
                                 bedekt. Een aardbeving in 1693 verwoeste de stad grotendeels. In de daaropvolgende
                                 decennia werd de stad, onder leiding van Giovanni Battista Vaccarini, herbouwd in de
                                 bouwstijl van de Siciliaanse barok, die tegenwoordig nog steeds zeer kenmerkend is voor
                                 het stadscentrum. Aangezien vele gebouwen met de zwarte lavastenen werden
                                 herbouwd, staat de stad ook bekend als de Zwarte dochter van de Etna.
                         Het historische stadscentrum staat sinds 2002 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
                                 (Bron: Wikipedia)
-

3 opmerkingen:

  1. als ik dat zo zie krijg ik weer zin in reizen :-)
    hihi t is weer gelukt 22.22
    wist je dat je ook op kamer 22 lag bij je geboorte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig wim, dat zal aals een sprookje zijn, jij hebt lekker je hartje op kunnen halen,
    heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig deze afbeeldingen weer Wim en vooral samen met je beschrijvingen geeft het zo fraai totaalbeeld. ln gedachten loop ik met jullie mee en aanschouw alle schoonheid in stilte.

    Wat enorm veel indrukken kregen jullie kort op elkaar te verwerken al die dagen. Wat zijn ze toch prachtig hé die fonteinen, ze zijn altijd zo heerlijk pompeus en schitterend om alle kleine details te bekijken, plus nog verkoelend ook als alle indrukken je even teveel worden.

    Wederom is ook deze dag weer een onvergetelijke dag geworden voor jullie, dat kan niet missen.

    En bedankt voor het extra stukje geschiedenis, altijd interessant om te weten...

    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen