maandag 8 februari 2010

Toch nog even

Het is een afgesloten hoofdstuk.

Maar in een reactie, die ik schreef op één van mijn blogbezoeken,
kwamen er plots enkele bijzondere zinnen tevoorschijn.
Ik bewaarde ze en werkte er verder op door.
Voor mezelf wil ik ze graag op mijn weblog plaatsen.
Dus toch nog even... misschien een laatste keer.

*
-
De dagelijkse realiteit wierp zijn schaduw over me...
(waardoor mijn innerlijk oog verduisterd werd)

Ik volgde een weg die nergens heen leidde…
(ik wist het onbewust, maar kon het niet zien)

Ik ging teveel aan mezelf voorbij…
(of had ik mijn Zelf achtergelaten?)

Ik liet me dragen door de routine van mijn stappen...
(maar had niet de moed om er mee te stoppen)

Ik liep met mijn hoofd tegen de muur...
(het lot had hem daar neergezet…)

De klap was hard, ik viel, klauterde moeizaam recht...
 (waar en wanneer liep het fout?)

Nu bewandel ik een andere weg…
(het is beter zo).

Ik heb Het teruggevonden…
(Het is eigenlijk nooit weg geweest)
-
*

En voor jullie deze woorden
(uit 'Verzen van het leven en de dood' van Amos Oz)

Ieder mens is naar zijn beeld geschapen,
ieder is een wereld apart,
ieder mens is werkelijk een wonder!
Ieder heeft een dromend hart!

23 opmerkingen:

  1. Blij dat je het hebt teruggevonden

    met jou mooie woorden ga ik slapen en hopelijk van hartjes dromen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja..mooi, kan ik ook weer naar bed
    groetjes en welterusten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben heel blij voor jou dat jij het 'het' weer ontdekt hebt, wim!

    't is bij een ander niet te vinden, eh? :-))

    ja, het wonder zit in je!
    ja, jij bent het wonder zelf! :-))

    *huppelend bed induik* ;-))

    welterusten, wim!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dromend hart; maar goed dat we het hebben hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blij dat jij àl je wijsheden die je zo lief en kundig op de blogs verspreidt, hier gebundeld hebt. Want wat een schoonheid zouden we anders misgelopen zijn, Wim!
    Dankjewel, uit de grond van mijn hart...
    PS: in mijn glascollectie zit een beetje van alles, en ik dank dat aan al mijn vrienden die me de items met gulle hand schonken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. neen het is eigenlijk nooit weggeweest maar soms raak je het kwijt zonder het te weten en is het vinden een beetje moeilijk
    liefs Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig prachtig wim,
    jij doet op deze manier zóveel voor mensen je geeft ze weer een oppepper en ik waardeer dat bijzonder,
    soms ben je wel eens van het pad af, maar je komt toch altijd weer terug hé.
    hóe moeilijk dat ook is.

    wim,
    je bent een bijzonder mens

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Wim, na de kitch is dit het diepzinnerige woord. Uit het hart maar zo reeël.Elk mens zijn innerlijke is uniek, zo ook dat van jou.
    De buitenkant mogelijk nog meer, maar dat is slechts een omhulsel. Het mooie dat verscholen zit siert elk mens. Vallen en opstaan het is ons deel. Maar wanneer men een goedbedoeld schouderklopje krijgt kan men weer verder.
    Zonnekesgroet voor vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ongelooflijk! Wat een taalgevoeligheid! En het is niet zomaar uit de lucht gegrepen, er zit méér achter. Het heeft een betekenis.
    Dit is kunst met woorden!
    Fijne maandag Wim!
    Lieve bloggroetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik geloof
    dat als we nooit
    tegen een blok beton oplopen
    we niet verder komen...
    We vangen de klap
    staan struikelend op
    gaan enkele stappen terug
    en de betonblok voorbij.
    Allemaal om "het" weer te vinden
    soms opnieuw een blok - blokje
    en weer haperend verder
    met vallen en opstaan
    net zolang
    totdat we "het" gevonden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik weet niet of dat hoofdstuk echt afgesloten moet worden...
    er is al zoveel moois uit voortgekomen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wijze en geruststellende woorden. Niets is onvindbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je 'het' werkelijk hebt gevonden, is het inderdaad een afgesloten hoofdstuk.
    Wat je niet moet beletten een nieuw hoofdstuk te schrijven.
    Te mooi misschien om er nu al mee te stoppen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Soms is een harde klap nodig, om jezelf terug tegen te komen.


    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoe groot de onmogelijkheid van de zoektocht ook af en toe lijkt te zijn, het levert je (en ons dus) prachtige teksten op. Inspiratie elke dag! En als ik goed tussen de regels door lees, heeft de zoektocht ook haar rustplaatsen en uitkijktorens en oriëntatiepunten. Mooi!
    Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel bijzonder, je hebt een waar talent om gevoelens en gedachten in woorden te vatten...
    Je beschrijft in een paar prachtige zinnen, een inzicht waar veel mensen jaaaren over doen (of nooit..)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Als ik dit allemaal lees, heel herkenbaar en ook mooi hoe je die stukjes tekst aan elkaar zet. Ook de tekst erna is mooi.
    'Het' is nooit weg maar het kan soms wel stevig ondergesneeuwd zitten.
    'k wou nog even vertellen dat speksteen, net als albast of een andere steensoort, een steen is om in te beeldhouwen. Speksteen is wel zachter en daardoor bewerkelijk met een vijl, rasp, beitel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben al drie keer eerder begonnen een reactie te schrijven. Drie keer waren de woorden niet goed. Ik heb ze gewist. Nu volsta ik met je te zeggen dat ik jouw woorden gelezen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja wat zal ik schrijven...mooi persoonlijk en echt geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Voluit ja Wim, het is prachtig zo in enkele zinnen door je biografie te gaan, maar zijn 'het' en het 'zelf' nu hetzelfde, vormen die het onderscheid tussen de ene en de andere weg? Waardoor raakte je verblind en zie je nu bijtijds de goede weg? Zijn alle nodige vragen al gesteld?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jezelf verliezen kan iedere van ons overkomen en dat beschreef met schitterende en gepaste woorden.
    Belangrijkste is dat je jezelf terug vond en weer wegen kan inslaan die je wil.
    Graag gelezen vooral omdat het zo persoonlijk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik heb nog steeds een dromend hart, verder is er veel kapot.gelukkig mijn fantasie niet!

    BeantwoordenVerwijderen