woensdag 18 november 2009

Met het verleden op pad

-
Ik kijk liever vooruit dan achteruit. Toch is ook datgene wat voorbij is, heel belangrijk.
Mijn verleden is als een rugzak die ik meedraag op mijn Pad.
Bij elke stap die ik zet, zoekt de tijd die achter me ligt, een plaatsje tussen mijn bagage.
Wat ik er in verzameld heb, bepaalt de weg die ik nu ga.
Het is mijn leven en ik draag het op mijn rug met me mee.
Het is een bron van informatie waar ik hulp zoek bij het nemen van beslissingen,
een reservoir aan kennis en ervaringen dat me begeleidt op mijn Pad.
-
Het volume en het gewicht van mijn rugzak bepaalt het ritme en de snelheid van mijn stap. Hij is redelijk gevuld, maar nog goed te dragen.
Ik probeer zoveel mogelijk overtollige, onbruikbare herinneringen er uit te gooien.
Anders moet ik een te zware last op mijn schouders tillen.
Toch behoud ik enkele minder mooie maar leerzame momenten als een blijvende waarschuwing.
-
Ook moet er een beetje orde zijn.
De dingen moeten hun plaatsje krijgen, anders liggen ze voortdurend in de weg.
Als mijn rugzak een rommeltje is, dan geldt dat ook voor mijn gedachten.
Een enkele keer kan er een kwalijke geur uit opstijgen.
Dan is het noodzakelijk het hele zaakje uit te keren om de oorzaak te vinden.
Waarschijnlijk gaat het dan om een verdrukte emotie of een onvervuld verlangen dat aan het rotten ging.
-
Soms leg ik mijn oor te luisteren en hoor de echo’s van het verleden klinken.
Dan snuister ik eens rond in mijn rugzak en haal er één of ander souvenir uit tevoorschijn.
De meest intense momenten hebben een ereplaatsje, deze vind ik gauw terug.
Maar er zijn ook heerlijke kleine ogenblikken die vaak onverwacht weer boven komen.
Al deze stukjes verleden tijd laten mij die momenten herbeleven.
-
Met het tellen der jaren zal mijn rugzak zwaarder worden en mijn draagkracht zwakker.
Ik kon steeds gelijke tred houden met de tijd maar dan zal de tijd me stilaan inhalen.
Dan zal ik rusten en veel tijd doorbrengen met rommelen in mijn rugzak.
Tot ik hem noodgedwongen zal achterlaten.
-
-
Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
Nu ik toch even aan het snuisteren ben in mijn herinneringen,
zou ik graag enkele snippers verleden tijd met jullie delen,
daarom dit nieuwe rubriekje: 'Souvenirs van Onderweg'.
Het eerste van zeven logjes volgt hieronder.
-

12 opmerkingen:

  1. die rugzak ..

    daar sleurt iedereen mee?

    bij de ene overvol, bij de andere zo goed als leeg. ;-))

    ik hoop dat jij je overbodige ballast kan weggooien, wim en enkel het mooie, waardevolle met je meedraagt!

    knap logje,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De rugzak, ik heb die 8 jaar geleden leeggemaakt vul ze nu (bijna)alleen nog met de goede dingen des levens....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn verleden is als een rugzak die ik meedraag op mijn Pad...
    Dit is een pràchtzin die ik beslist onthouden moet, merciekes Wim!
    En nu even piepen bij je eerste herinneringen...
    http://gerdayd.web-log.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja een rugzakje, soms moeilijk om dragen
    maar bij ons zijn de onaangename dingen in het rugzakje toch heel vlug uit te schudden
    oké, het werkgerief die in het rugzakje zit, maar zelfs daar zitten zo'n mooie dingen tussen...
    er zijn er die heel wat meer negatieve dingen in het rugzakje zitten hebben, dat lees ik dagdagelijks bij een forum.
    Wat niet wil zeggen dat elk zijn eigen rugzakje wel zal aanvoelen.
    Toch zou ik niet zo graag van rugzakje willen wisselen, als ik andere rugzakken eens doorsnuffel...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een waardevol zakje wim, wara je veel van geleerd hebt, maar achter je laten is wel het beste hé.

    dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. OT
    k kwam nog even zeggen dat http://mizzd.skynetblogs.be/ een stokje doorgeeft, eentje naar jouw goudenlepelhandje :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wim toch,
    wat kun jij het telkens opnieuw zo mooi verwoorden...

    je ganse overpeinzing ontroert me enorm
    ik ga ze knippen en bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is de kunst alleen de belangrijke dingen in de rugzak te laten en de overtollige ballast weg te gooien.
    Niet altijd gemakkelijk, maar levensnoodzakelijk.

    Leuk, die souvernirs van onderweg !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij heb je je roeping gemist, zoals jij iets kunt neerschrijven en dichten: chapeau hoor Wim. Het is altijd prachtig om te lezen.
    Trouwens, je zag er een heel braaf manneke uit met je 1ste communie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 'Het verleden is als een rugzak', mooi beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt heel mooi beschreven hoe we naar de toekomst kijken maar toch wel met het verleden op onze rug.
    Knap neergezet Wim.
    Zelf kan ik mooie herinneringen niet makkelijk achter laten omdat ik ze koester.
    Met doorwegende kwetsende herinneringen is het anders : die maken je rugzak zwaarder en ook die los laten is moeilijk, op een andere manier dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ieder van ons heeft een rugzakje mee te nemen ... jij weet het zo mooi in beeld te brengen

    BeantwoordenVerwijderen