zondag 7 juni 2009

Echte illusie

Mensen houden zichzelf graag voor de gek.
Velen verkiezen een illusie boven de werkelijkheid.
Het is het een toevluchtsoord waar we graag naar toe trekken, om te ontsnappen aan de harde realiteit.

Machthebbers maken veelvuldig misbruik van onze nood aan illusies.
Soms willen we echt alles doen voor degene waarvan we denken dat die onze illusies waar zal maken.
Reclamemakers verleiden ons met allerhande producten waardoor we lijken terecht te komen in die droomwereld.

Ontelbaren leven elke dag in hun eigenhandig geschapen illusie.
Als je er maar genoeg in gelooft, dan wordt die illusie jouw werkelijkheid.
Je bekijkt alles vanuit die schijnwerkelijkheid en kunt niet meer objectief waarnemen. Tot een ander die ballon stuk prikt.

-

Daarom beschouwen nog anderen het hele leven als een illusie.
Duizenden woorden werden er al geschreven door mensen die probeerden inzicht te krijgen in 'het leven'.

-
Iedereen leeft een beetje in een eigen werkelijkheid (of is het illusie?).
De realiteit zou datgene moeten zijn wat je waarneemt, maar onze zintuigen zijn soms zo bedrieglijk. Niets is wat het lijkt te zijn. Alles lijkt op niets. Misschien bestaat ieders werkelijkheid wel uit illusies?


Ik zou durven zweren dat ik zwarte bolletjes gezien heb,
en toch zijn er echt geen.
-
Ach, zolang je maar gelukkig bent in jouw wereld en zo anderen gelukkig maakt, maakt het misschien allemaal niet zoveel uit…
-

2 opmerkingen:

  1. ik zie ook zwarte bollekes
    iedereen denk ik

    ik leef met de illusie dat alle beestjes in het park begrijpen wat ik hen vertel
    die kijken toch alsof ze het begrijpen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ach ja wim,
    een illusie leven....
    voor sommige mensen onder ons is dat genoeg :-)
    wie ben ik om daar verandering in te brengen

    dank je wel voor je bezoek aan mijn weblog

    BeantwoordenVerwijderen